Kritički turizam (2): Podmorje: Bijeg od (zvučnog) zagađenja

Annick Bureaud, Robertina Šebjanič, Manja Ristić, Fabienne Gambrelle, Anaïs Tondeur, Gabriel Grandry
26. 07. 2017. - 26. 07. 2017.
Kustos/i: Annick Bureaud, Darko Fritz
Potpora: Zaklada Kultura nova, HTP Korčula / Korčula Hotels, Grad Korčula, Institut Français Zagreb

Knežev prolaz bb., stari grad, Korčula
21 h

audiovizualno performativno predavanje (na engleskom jeziku)

Događanje će biti podijeljeno u dva dijela.

U prvom dijelu, Annick Bureaud i Robertina Šebjanič osvrnuti će se na zajednički umjetnički boravak u sivoj)(zoni. Annick Bureaud će kroz nekoliko primjera umjetničkih radova kontekstualizirati način na koji 'nastanjujemo' ili pak zagađujemo podvodne svjetove, naočito zvukom, te ih na taj način činimo nenastanjivim. Robertina Šebjanič će kratko predstaviti svoj projekt Aurelia 1+Hz / proto viva sonification.

Aurelia 1+Hz iluminira fenomene komunikacije između vrsta, sonifikaciju okoliša i podvodnu akustiku/bioakustiku meduze i njenog okružja.

Nakon što je pulsirala morima i oceanima kroz 500 milijuna godina bez da je bila u opasnosti da izumre, meduza je savršeni evolucijski arhiv Broj meduza raste, a čine se i rijetkim organizmom koji savršeno odgovara antropocenu. Odnos između ljudi i životinja je ključ za bolje razumijevanje okoliša. Ljudi imaju ogroman utjecaj na druge vrste i bitno je dekodirati što nam te vrste signaliziraju i kako nas vide.

U drugom dijelu, kroz naraciju (na engleskom) i glazbu, umjetnice će tematizirati podvodno zagađenje (zvukom), aludirajući na negativan učinak koji turizam ima na okoliš.

Priču Jellyfish and the Moon (autorice Fabienne Gambrelle, s ilustracijama umjetnica Anaïs Tondeur i Gabriel Grandry) ispričati će Annick Bureaud, uz muzičku pratnju Robertine Šebjanič i Manje Ristić. Zamišljena kao knjiga za djecu, priča Jellyfish and the Moon je suvremena bajka o meduzi koja pokušava izbjeći zagađenje (zvukom) koje generira turizam, i to na način da pobjegne na Mjesec gdje sanja o boljem svijetu.

Robertina Šebjanič će slijediti naraciju koristeći Aquatocene, u kojem je podvodno zagađenju u samom srcu procesa komponiranja. Podvodni soundscape ohrabruje nas da se osvrnemo na fenomene antropogenih soničnih utjecaja na podvodna staništa i život u moru. Zvučni kajolik biti će nadopunjen zvukovima violine Manje Ristić koja se svojim instrumentom služi kao raznorodnim i sveobuhvatnim  zvučnim uređajem čiji poetski zvučni opseg varira unutar širokog spektra nekonvencionalnih mogućnosti stvaranja zvuka.

Projekti i autori prestavljeni ovim događanjem:

Aurelia 1+Hz / proto viva sonification
autorica: Robertina Šebjanič
Najbitniji cilj projekta Aurelia 1+Hz / proto viva sonification (godina produkcije: 2015) je istražiti fenomenologiju komunikacije među vrstama, sonifikaciju okoliša te podvodnu akustiku i bioakustiku. Interaktivni performans predstavlja uživo prenašanje zvuka koji generira Aurelia Aurita – meduza s Mjeseca i izvođač.
Više na: http://robertina.net/aurelia-1hz-proto-viva-sonification/

Aquatocene / The subaquatic quest for serenity
autorica: Robertina Šebjanič
Aquatocene istražuje fenomen podvodnog zagađenja zvukom koje provode ljudi u morima i oceanima. Kompozicije su re-mix bioakustike morskih vrsta (škampi, riba, morskih ježinaca, itd.), akustike podmorja i prisutnosti buke koju generiraju ljudi u svjetskim morima i oceanima.
Više na: http://robertina.net/aquatocene/

Jellyfish and the Moon
autorice: Fabienne Gambrelle, s ilustracijama Anais Tondeur i Gabriel Grandry
Izvedba: Annick Bureaud
Jellyfish and the Moon govori o meduzi koja je odlučila napustiti svoje omiljene vode kako bi preselila na Mjesec te tako izbjegla gnjavažu koju donosi turizam, nadajući se miru te mogućnosti da pluta naokolo, kao u moru, na Mjesecu gdje je sila gravitacije vrlo niska.

Violin Revealed - Alternative Guide to Violin's Sonic Life
Autorica: Manja Ristić
Radi se o spontanom rezultatu petnaestogodišnjeg osobnog istraživanja koje pokriva polja konceptualnog i eksperimentalnog izričaja u instrumentalnoj izvedbi. Manja je razvila sustav koji se bazira na kreativnoj sonifikaciji instrumenta koji se percepira kao sveobuhvatni zvučni objekt a artikulira se kroz grafičku notaciju udara, zvukova i smjerova koji su nastali kroz umjetnička istraživanja, osobni improvizacijski stil i dugogodišnje izvođačko iskustvo. Notacija se sastoji od soničkog, teksturalnog i improvizacijskog formata koji su tehnički elaborirani i objašnjeni kako bi se približili skladateljima, izvođačima i profesionalcima koje zanima nadilaženje uobičajenih barijera instrumentalne izvedbe.
Više na: https://manjaristic.bandcamp.com/album/7-miniatures-for-violin-solo

O autorima

Annick Bureaud je nezavisna kritičarka, kustosica te organizatorica, kao i istraživačica u poljima umjetnosti, tehnologije i znanosti. Ravnateljica je institucije Leonardo/Olats (www.olats.org), evropske sestrinske organizacije institucije Leonardo/Isast (www.leonardo.info). Napisala je niz članaka i priloga za francuski magazin suvremene umjetnosti  Art Press. Ko-urednica je zbirke eseja naslova 'Connexions : art, réseaux, media' (Ensba Press, 2002) ; autorica knjige 'Les Basiques : l’art « multimédia »', uvodnika u novomedijske umjetničke prakse (Leonardo/Olats, 2004) ; urednica publikacije naslova 'Water is in the Air: Physics, Politics and Poetics of Water in the Arts' kourednica njige 'Meta-Life. Biotechnologies, Synthetic Biology, A Life and the Arts', dvije Leonardo e-knjige za prestižne izdavače MIT Press (2014) ; gošća urednica specijalnog izdanja magazina MCD on Arts & Sciences (2016). Organizirala je brojne simpozije, konferencije i radionice, između kojih: Artmedia VIII: From Aesthetics of Communication to Net Art, Pariz, 2002 te Visibility – Legibility of Space Art. Art and Zero Gravity: The Experience of Parabolic Flight, projekt u suradnji između Leonardo/Olats i međunarodnog festivala @rt Outsiders, Pariz, 2003. 2009. godine ko-kurirala je izložbu naziva (Un)Inhabitable? Art of Extreme Environments, Festival @rt Outsiders, pri MEP/European House of Photography, u Parizu. 2012. godine bila je kustosica rada Tales of a Sea Cow francusko-islandskog umjetnika Etiennea de Francea pri instituciji PAV u Torinu, Italija.
http://www.annickbureaud.net/

Robertina Šebjanič živi u Ljubljani, Slovenija/ djeluje na razmeđi humanističkih i prirodnih znanosti. Fokus njenog umjetničkog istraživanja je tijekom nekoliko godina bio usmjeren na projekt koji se razvijao u polju živih sistem (Living systems ili bio-art), umjetnost zvuka i  ambijentalna imerzivna okruženja. Kontekst za njene ideje i koncepte se često ostvaruje u suradnji s drugim autorima, a utjelovljen je u njenom radu kroz interdisciplinarnu i neformalnu integraciju.
Članica je Hackteria mreže, Ljudmila, UR Institute i Theremidi orkestra. 2016. godine njen projekt  Aurelia 1+Hz / proto viva sonification (suradnja sa Slavkom Glamočaninom) nagrađen je  Honorary Mention @Prix Ars Electronica 2016, a nominacija STARTS2016 nomination za projektTime Displacement / Chemobrionic Garden (suradnja s Ida Hiršenfelder i Aleš Hieng Zergon) te  White Aphroid nagrada za projekt Aquatocene / Subaquatic quest for serenity. Robertina je izlagala je, izvodila i/ili prezentirala na brojnim samostalnim i grupnim izložbama, kao i u galerijama, na bijenalima, trijenalima i festivalima: Le Cube / Decalab, Paris; Ars electronica / Stadtwerkstatt, Linz; Touch me festival, Zagreb; Eyebeam & CT-SWaM, New York; Poolloop, Zurich; Bandits-Mages, Bourgers; PORTIZMIR#3 - Triennale of contemporary art, Izmir; Kiblix festival, Maribor; Gallery Kapelica, Ljubljana; Prima Gallery, Berlin; Paraflows festival, Vienna; Liwoli festival, Linz; Gallery SC, Zagreb; Netaudio festival, London; Gallery Alkatraz, Ljubljana; Haip festival, Ljubljana; Amber festival, Istanbul; The Museum of contemporary art of Vojvodina, Novi Sad; Gallery KiBela-Kibla, Maribor; SCCA, Ljubljana; Pixel festival, Bergen; Škuc Gallery, Ljubljana; +MSUM U3, 7th Triennial of Contemporary Art in Slovenia, Ljubljana; Device_art 3.009, Zagreb, etc.
http://robertina.net/

Manja Ristić rođena je u Beogradu 1979. Violinistica, izvođač improvizacijske glazbe, skladateljica zvučnih umjetnosti, kustosica, edukatorica i menadžerica u kulturi. Diplomirala je na FMU (2001), a 2004. završila postdiplomske studije na Kraljevskom koledžu za muziku u Londonu (RCM). Kao solo i kamerni izvođač klasične muzike nastupala je širom Evrope uključujući suradnje sa svjetski poznatim mentorima, dirigentima i izvođačima. Po završetku postiplomskih studija okreće se multimedijalnom performansu i istraživanju na polju instrumentalne elektro-akustike. Sa sastavom ERUPTION, kao i kroz nebrojene kolaboracije sa kompozitorima, vizualnim i konceptualnim umjetnicima, kazališnim i filmskim rediteljima nastupa u SAD, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Danskoj, Italiji, Holandiji, Belgiji, Njemačkoj, Austriji, Mađarskoj, Sloveniji, Hrvatskoj... Osnivač je Udruženja multimedijalnih umetnika AUROPOLIS, koje je kroz njen desetogodišnji producentski, aktivistički i umetnički rad predstavilo veliki broj kulturnih događaja, umjetničkih produkcija i internacionalnih projekata. U 2015-toj predstavlja projekat Violin Revealed – Alternative Guide to Violin’s Sonic Life, vlastiti sistem notacija namijenjen skladateljima nove glazbe kao i performerima u domeni impro i eksperimentalne muzike. Manja je također osnivačica i urednica supernovapoetry.net portala; te osnivačica i urednica ArtSync web radio stanice, posvećene  eksperimentalnim umjetnostima zvuka i srodnim umjetničkim izričajima.
http://manjaristic.blogspot.com/